VWS, RIVM: relatief kleine groep jongeren drinkt te veel energiedrank

Aantal neemt af; producenten blijven zich inzetten voor verdere verkleining probleemgroep

Reactie op aankondiging Aldi en Lidl verkoopverbod energiedrank onder 14 jaar

FWS heeft kennisgenomen van de aankondiging van Aldi en daarna ook Lidl om in hun winkels later dit jaar een verkoopverbod op energiedranken door te voeren voor kinderen onder de 14 jaar. Al langer doen signalen over langdurige overconsumptie van energiedranken door kinderen de ronde. Voor de bij FWS aangesloten producenten jaren geleden al aanleiding om de aard en omvang te laten onderzoeken en gerichte acties te ondernemen.

Veel misverstanden over vruchtensap onder Nederlandse zorgprofessionals

Beeldvorming negatiever dan in andere Europese landen

Onder Nederlandse zorgprofessionals bestaan veel meer misverstanden over vruchtensap dan bij hun Europese collega’s. Zo weet bijna de helft (47%) niet dat er geen toegevoegde suikers in vruchtensap zitten, terwijl dit wettelijk is vastgelegd. Ook de misvatting dat versgeperst beter zou zijn dan verpakt sap is hardnekkig. Dit blijkt uit een onderzoek van Ipsos (uitgevoerd in opdracht van Fruit Juice Matters) onder 2099 Europese gezondheidsprofessionals, waaronder 180 Nederlanders.

Frisdranksector haalt eerder en ruimer doelstelling caloriereductie: -20%

 

Nieuw commitment Europese waterbottelaars: in 2025 90% inzameling PET-flessen en ten minste 25% gerecycleerd PET

De Europese Federatie van gebotteld water (EFBW) kondigt vandaag commitments aan met betrekking tot de inzameling van PET-flessen en het gebruik van gerecycleerd PET. Deze commitments zullen de overgang naar een circulaire Europese economie versnellen.

Reductie van calorieën in frisdranken in Nederland overstijgt die van Groot-Brittannië ruimschoots

Verschillende media besteden deze week aandacht aan vermindering van suiker in frisdranken in Groot-Brittannië. Dit zou toe te schrijven zijn aan de daar begin april ingevoerde belasting op basis van het suikergehalte in frisdranken. In het verlengde van dit soort berichtgeving wordt ook wel beweerd dat de industrie in Nederland uit eigen beweging geen of niet genoeg stappen zou zetten. De reductie die hier al volop gaande is wordt daarmee onterecht ter zijde geschoven.

Stijging consumptie mineraalwater

De consumptiecijfers van mineraal- en bronwater laten voor vierde jaar op een rij een duidelijke stijging zien. In 2016 steeg de categorie in een jaar tijd met 7,5%. Mineraalwater met een smaakje liet maar liefst een groei van 15,6% zien.

Nieuws commitment frisdrank op middelbare scholen

Forse aanpassing in frisdrankassortiment op middelbare scholen

De Nederlandse frisdrankproducenten1 stoppen met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen. De implementatie is uiterlijk eind 2018 afgerond en vanaf dan zijn er op middelbare scholen, naast water, alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken2 beschikbaar.

Nationaal Frisdrankonderzoek 2017

Groei verfrissende drankjes met minder tot geen suiker en calorieën

Den Haag, 23 augustus 2017 – De consument kiest steeds bewuster zijn of haar verfrissende drankje. Dit blijkt uit het 3e Nationaal Frisdrankonderzoek 2017, afgenomen onder 1.140 Nederlandse frisdrank drinkers. Cola regular blijft weliswaar nog altijd de meest populaire frisdrank, maar consumenten kiezen ook steeds bewuster voor de light en zero varianten van frisdranken omdat er minder suiker en daardoor minder calorieën in zitten.

Koolzuur in drankjes laten geen negatief effect zien

In de media verschenen de laatste maanden enkele berichten over het effect van koolzuur in drankjes. Dit alles naar aanleiding van de publicatie van het onderzoek[1] van onderzoekers van de Birzait Universiteit in Palestina.